Här kan ni läsa vår andra del av intervjun med vår nya medarbetare och partner Jan-Åke Hansson, en av männen bakom jakt- och gourmetkontot Huntedcook på instagram.

Vad är det som lockar dig till skogen?
Måste vara alla tjejer! Och trädkramarna såklart! Nej men om man ska vara lite allvarlig… Svårt att sätta fingret på något specifikt. Men det är få saker som är så lugnande för själen tycker jag, och att ödmjukheten inför naturens gång växer på en. Man vet aldrig vad man ska få va med om, det är en ny upplevelse vid varje tillfälle. Oavsett om man är ute för att skjuta eller inte, så är det alltid en fröjd att ta in lugnet, ljudet från fåglarna och bara höra vinden spela bland trädtopparna. Sen är det ju gratis också! 

Sordin Pro X LED Camo

När jagade du första gången, och hur var det?
Det minns jag mycket väl. Jag var 6 år gammal, på mamma och pappas älgjakt. Då tyckte jag inte det var riktigt kul som idag. Snarare hemskt om jag ska va ärlig. Kallt, ruggigt och alldeles för tidigt på morgnarna, och i det sitta still och vara tyst var ingen höjdare. Helt enkelt jäkligt tråkigt, men som med så mycket annat är det någonting man vuxit in i med åren, och idag är det ju bland det bästa jag vet.

Har du någon särskild drömjakt du önskar delta i?
Duvjakt i Buenos Aires, Argentina. Det verkar helt otroligt. Man sitter i väst och kortbrallor, och det är en konstant action! Bössan går inte att ta i utan handskar för den blir så varm. Det hade verkligen varit en dröm. Min kompis gjorde det och jag tror han sköt 2500 skott på 6 dagar, så det är alltså rätt intensiva pass med massa pangandes. Men å andra sidan har de ju så mycket duvor där att det i många avseenden bara ses som ett skadedjur. Det skulle vara både en social och rolig resa. Sen att jaga de där riktigt stora grisarna som finns i Östeuropa måste jag vara med om. En riktig grisjakt!

Vad lockade och fick dig att gå med i Jaktstil?
Det var väl egentligen flera faktorer som gjorde att det blev så här. Mikael (grundare Jaktstil) och jag kände varandra lite granna sen tidigare, främst genom gemensamma vänner men vi har också gått i samma skola. Första gången jag kom i kontakt med Jaktstil var för ganska exakt ett år sen när företaget var väldigt nylanserat och ställde ut på jaktmässan i Tullgarn. Jag fick upp ögonen för Jaktstil då, höll ögonen lite på er och tyckte det var en riktigt spännande koncept som skapades, men framförallt också som saknades på marknaden. Sortimentet och blandningen av utbudet tillsammans med prisbilden tyckte jag låg oerhört bra i tiden. Kvalitet till rimliga priser är faktiskt inget man hittar varje dag. Efter att Mikael och jag jagade lite mer tillsammans under hösten, så berättade han även om utvecklingsplanerna med jakt- och fiskeresor till Sydafrika. Eftersom jag och Max redan idag sålt och anordnat många jakter för vänner, bekanta, företag och organisationer, såg vi båda möjligheten till goda synergieffekter.

Huntedcook Instagram Jan-Åke Hansson Max Lönner
Jaktstils Max och Jan-Åke på skjutbanan

Utöver det passar ju Jaktstils mål och vision om en livsstil som handen i handsken för mig. Jag verkligen älskar att vara i naturen, oavsett om det är för att jaga, plocka svamp eller laga mat vid en sjö.
Mat har sen unga år varit en stor passion för mig, och jag har bl.a. arbetat som kock inom tidigare projekt jag varit med och utvecklat. Senast var det restaurang Tako uppe i Stockholm där det var fokus på asiatisk fusion.
Men sedan i höstas är det nu helhjärtat fokus på jakt och vilt, vilket kanske även märkts på instagramkontot huntedcook jag startade med min goda vän Max, som nu också gått med i Jaktstils-teamet

Om man vill boka in en jaktdag med dig och Max nu till hösten, finns det fortfarande några platser kvar då?
Ja absolut! För den som är sugen finns det lite utrymme kvar för det. Då får ni en riktig helhetsupplevelse såklart, med mig bl.a. som kock så det blir mycket god mat och dryck, så oavsett om man får skjuta är den gemytliga stämningen säker. Jag kan lova er en oerhört härlig atmosfär här på Grinda Gård. Riktigt goda möjligheter att skjuta mufflon, kronhjort eller svin, och hela Ringsö med den tidigare nämnda dovhjortsstammen.
(Se avsnittet när hela gänget från Jakt Är Jakt var med på Ringsö).
Sen har vi ju Sydafrika också för den som verkligen vill ta upplevelsen till nya höjder, och bo på en privat gård med förstklassig service och boende i landets nordligaste delar. Vill man dela upp den resan i två, kan man ju enkelt också ta sig vidare till Umtata och Wild Coast för djuphavsfiske, hiking, och en helt annan natur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *