Tidigare i år utökade Jaktstil sin manstyrka från två till tre. Det var i januari som kockutbildade jägaren och tillika gourmanden, Jan-Åke Hansson gick med i Jaktstil. Förutom att bl.a. ligga bakom kontot Huntedcook, var han med och startade samt drev restaurang Tako i Stockholm.

För att ni också ska få lära känna mannen bakom bilderna och den så otroligt goda maten, lät vi Jan-Åke sammanfatta årets jaktsäsong i en intervju.

Vilka var de bästa jaktupplevelserna under året som gått?
– Det måste nog ha varit en otroligt fin dovskovel jag sköt, förmodligen silver. Väntar just nu faktiskt på att få höra från domaren som ska bedöma vikt, bredd och hela den biten. Det var en otrolig dag på flera sätt, och extra roligt var att mycket förevigades på film. Hela gänget från Jakt Är Jakt var nämligen med och spelade även in material till ett avsnitt.

(Se avsnittet “Dovhjort De Luxe” här.)

Vart var det här?
– På Ringsö i Sörmland, hos min goda vän Max på en jakt han och jag anordnade. Det var någon gång i november, andra gången jag och Jaktstils-grundaren Mikael jagade ihop faktiskt. Tyvärr kunde han inte ansluta förens senare under dagen när passet var slut, så han missade dessvärre det bästa. Jag sköt tre dovhjortar på ett pass, har aldrig varit med om något liknande. Förutom skoveln var det både en hind och en kalv.
Nu är väl Ringsö kanske ett av de mest dovhjorts-täta områden i landet, med cirka 500 av dem på en ganska liten ö. På så vis kan det ju bli en rätt intensiv och väldigt kul jakt. Det roliga är att de sedan 50-talet ökat från 15-20 stycken till det här fina beståndet.
Förutom den gången måste det nog vara på en annan jakt, även den i Sörmland, där jag sköt en riktigt stor galt. Definitivt min största hittills, och den vägde nästan 120 kg.

Jan-Åke Hansson med skovel på Ringsö

Har du lärt dig eller blivit bättre på något särskilt under året som gått?
– Skulle säga att varje gång lär jag mig väl något nytt. Man lär sig naturen, hur djuren rör sig, de olika omständigheternas påverkan osv. För att bli en bra jägare måste man bara vara mycket i skogen och lägga de där timmarna på övning och få erfarenhet. Det viktigaste lärdomarna går verkligen inte att läsa sig till. Bl.a. har jag faktiskt låtit mycket djur passera. Blivit lugnare på avtryckaren, observerat dem, och försökt ta in djurets rörelse och beteende. Man lär sig djuret, och man blir tryggare i sig själv.
Sen älskar jag känslan av att djuret inte sett mig eller vet vart jag är, för oftast är det ju tvärtom och de har stenkoll på oss så fort vi rör oss i skogen. Målet i sin tur är väl någonstans att bli bättre och säkrare på varje skott som går, minimera risken för att skadeskjuta t.ex.
När man spenderar tid med vänner och bekanta och jagar med dem, så snappar man också nästan alltid upp någonting lärorikt från dem. Ibland kanske till och med bara vad man ska passa sig för att göra.
Utöver det har jag precis gått med i jaktlaget Max startade förra året. Där har vi en bra spread på ålder, erfarenhet och kunskap, så med dem kommer jag nog hinna lära mig mycket.

Huntedcook Sammanfattar Jaktsäsongen

Har du några särskilda jakter du ser fram emot inplanerade till hösten?
– Oj, ja det blir ett par stycken faktiskt. Svårt att peka ut någon särskild just nu. Vi har 11 jakter inplanerade med jaktlaget, som även Mikael har gått med i nu.
Däremot såg jag oerhört mycket fram emot min första resa till Sydafrika som vi hade planerat till slutet av maj med hela gänget på Jaktstil. Men det var ju innan världen vändes lite upp och ned.
Med tanke på den filmproduktion och färdigställandet av våra resor som var tänkt att ske, vet jag inte hur mycket tid det blivit över för eventuell jakt, men lite tid hade jag allt hoppats att få över också till det.  

Jaktresor till Sydafrika med Jaktstil - Keta Park
Tidig morgonsafari med Jaktstil på Keta Private Nature Reserve. Läs mer om hur du bokar jaktresor via oss här.

Hur många jakttillfällen blir det genom höst och vinter tror du?
– Förutom de med jaktlaget, anordnar jag själv en bjudjakt där en del vänner kommer delta. Det blir här på Grinda Gård där vi är just nu. Med en del spontana pyrschtillfällen och eventuella bortbjudningar, 25-30 jaktdagar hoppas jag i alla fall.

Du har ju en stor passion men också talang som utbildad kock. Vad lagade du för mat i helgen, och vad serverade du till det?
– Nyfångad abborre från en insjö som en kollega fick under dagen, den största var på 1,5 kg. Nytt personbästa för honom också så han var i extas!
Gjorde det väldigt svenskt klassiskt, smörstekte abborren med salt och peppar, och toppade med lite steksmör från pannan. Serverade det tillsammans med färsk kokt potatis, dill och skirat smör. Och till det dracks det bubbel, vi skulle ju fira! Som en härlig avslutning på det invigde vi min nyinköpta pipa från Tobakskungen.

I nästa del kommer vi prata mer om vad som lockar Jan-Åke till skogs, och hur han hamnade med i Jaktstil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *